Destul de des, întâlnim asocierea activităților muzicale cu concepte de tipul ”dezvoltare personală”, ”încredere în sine” și stare de bine, în general. Dar, la ce se referă mai concret relaționarea dintre muzică și creștere interioară? Care sunt acele planuri ale dezvoltării copiilor pe care implicarea în studiul unui instrument muzical le poate sprijini și impulsiona? Un răspuns cuprinzător la aceste întrebări îl oferă o echipă de medici specializați în psihiatrie pediatrică, a Universității Vermont. În cadrul unui studiu, care analizează legătura dintre învățarea unui instrument muzical și dezvoltarea creierului, ei au descoperit că ”antrenamentul” muzical contribuie la îmbunătățirea concentrării atenției, la creșterea capacității controlului emoțional și chiar la diminuarea stărilor de anxietate.
Copiii care studiază muzică, învață, așadar, mult mai mult decât compozițiile lui Mozart!
Pe măsură ce copiii cresc, se produc anumite modificări la nivelul cortexului, care se află în strânsă legătură cu apariția anxietății, a depresiei și dificultăților de concentrare, a agresivității și capacității de reglare comportamentală.
Coordonatorul acestui studiu, James Hudziak, a analizat, împreună cu echipa lui, imaginile rezultate din scanarea creierului a 232 de copii și adolescenți, cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani, pe baza metodei de imagistica IRM.
În urma cercetării, autorii au constatat că activitatea de a cânta la un instrument muzical modifică zonele creierului responsabile de controlul și coordonarea mișcărilor, precum și pe cele asociate cu memoria de lucru, atenție și chiar planificarea și organizarea viitorului.
Procesarea emoțiilor este o altă variabilă asupra căreia s-a constatat efectul benefic al studiului muzical, iar această capacitate reprezintă una dintre premisele principale pentru sănătatea emoțională și relațională a celor mici, viitori adulți.
Concluzia?
…este importantă conștientizarea nevoii de a îmbogăți universul interior al copiilor cu resursele nelimitate pe care muzica le oferă.
Într-o lume tot mai virtuală, mai tehnologizată și mai ”smart”, este importantă conștientizarea nevoii de a îmbogăți universul interior al copiilor cu resursele nelimitate pe care muzica le oferă. Studiul unui instrument se poate dovedi o reflexie sugestivă a unui proces de învățare susținut, pe parcursul căruia rezultatele nu întârzie să apară.
Și, dincolo de studii și cifre, cine nu a vibrat, măcar o dată, la auzul limbajului armonios al muzicii?